Ekocentrum Koniklec | Vzdělávání a výchova | Ekologické výukové programy Praha | Střední školy a vyšší ročníky víceletých gymnázií – Kombinované programy
EKOLOGICKÉ VÝUKOVÉ PROGRAMY PRAHA
STŘEDNÍ ŠKOLY A VYŠŠÍ ROČNÍKY VÍCELETÝCH GYMNÁZIÍ
SEZNAM POUŽITÝCH ZKRATEK
RVP G – Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
RVP SOV – Rámcové vzdělávací programy středního odborného vzdělávání
VO – Vzdělávací oblast / vzdělávací oblasti
PT – Průřezové téma / průřezová témata
ČJL – Český jazyk a literatura
ČP – Člověk a příroda
ČS – Člověk a společnost
ČSP – Člověk a svět práce
ČZ – Člověk a zdraví
ČŽP – Člověk a životní prostředí
EkonV – Ekonomické vzdělávání
EstetV – Estetické vzdělávání
EV – Environmentální výchova
IIKT – Informatika a informační a komunikační technologie
IKT – Informační a komunikační technologie
MJA – Matematika a její aplikace
MV – Matematické vzdělávání
ODS – Občan v demokratické společnosti
OSV – Osobností a sociální výchova
PřV – Přírodovědné vzdělávání
SpV – Společenskovědní vzdělávání
UK – Umění a kultura
VIKT – Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích
VKČJ – Vzdělávání a komunikace v českém jazyce
VMEGS – Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
VO – Výtvarný obor
VZ – Vzdělávání pro zdraví
Kombinované programy pro střední školy
DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ!
Klíněnka jírovcová a praktická ochrana jírovců
Záměr programu: Žáci na příkladu klíněnky jírovcové porozumí problematice invazivních druhů a nabyté znalosti přímo využijí při sběru listí jírovců v terénu.
První část programu se věnuje jírovci maďalu, jeho stavbě, výskytu a užitku pro lidi a životní prostředí. Další část programu se zaměřuje na klíněnku jírovcovou, důsledky jejího parazitování na jírovcích, její původní výskyt, zavlečení do Evropy a rozšíření do Česka. Tématem třetí části jsou různé možnosti ochrany jírovců. V delší verzi programu žáci navíc prostřednictvím simulační hry porozumí životnímu cyklu klíněnky a vyhodnotí, jak účinná je metoda sběru napadeného listí. V případě zájmu pokračuje program praktickou ochranou jírovců, kde si žáci vyzkoušejí hrabání listí jírovců a pytlování, čímž se zapojí do dlouhodobého projektu Ekocentra Koniklec.
Obsah vzhledem k RVP G: VO – ČJL, ČP, ČSP, ČZ; PT – EV, OSV, VMEGS
Obsah vzhledem k RVP SOV: VO – VKČJ, PřV, VZ; PT – ČŽP, ČSP
Délka programu: 2 vyučovací hodiny / 3 vyučovací hodiny / 4-5 vyučovacích hodin v případě práce v terénu
Cena: 70 / 80 / 90 Kč
Věková skupina: 1. – 2. ročník SŠ/G, vyšší ročníky víceletých gymnázií
Kdy program probíhá: celoročně v případě 2 a 3 vyučovacích hodin, září – listopad v případě práce v terénu
Kde program probíhá: školní učebna + školní pozemek/ okolí školy/ vnitrobloky na Praze 2 či Praze 3
Životní prostředí Prahy 2
Záměr programu: Žáci se prostřednictvím vybraného environmentálního tématu seznámí s městskou částí, ve které se nachází jejich škola, rozvinou výzkumné dovednosti a upevní občanské postoje.
Program je vedený projektovou metodou a metodou práce v terénu. V první části se žáci seznamují s vybraným tématem, rozdělují se do pracovních týmů a přijímají různé role, ve kterých po dobu programu vystupují (např. fotograf, kartograf, matematik). V druhé části pracují v terénu okolí školy, sbírají různými metodami data, která poté zpracovávají elektronicky či výtvarně a vzájemně si je prezentují. Program může být zaměřen na jedno z následujících deseti témat: Kvalita ovzduší, Nakládání s odpady, Využití prostoru, Rekreační funkce, Potravinové zdroje, Zdroje vody, Funkce zeleně, Biologičtí škůdci, Bariéry v prostředí, Kulturní paměť.
Obsah vzhledem k RVP G: VO – MJA, ČP, ČS, ČSP, ČZ, UK (VO), IIKT; PT – EV, OSV, VMEGS
Obsah vzhledem k RVP SOV: VO – PřV, SpV, MV, EstetV, VZ, VIKT; PT – ČŽP, ČSP, ODS, IKT
Délka programu: 330 min (6 vyučovacích hodin)
Cena: 100 Kč
Věková skupina: 1. – 2. ročník SŠ/G, vyšší ročníky víceletých gymnázií
Kdy program probíhá: celoročně
Kde program probíhá: školní učebna + terén okolí školy, která sídlí na Praze 2
Životní prostředí Prahy 3
Záměr programu: Žáci se prostřednictvím vybraného environmentálního tématu seznámí s městskou částí, ve které se nachází jejich škola, rozvinou výzkumné dovednosti a upevní občanské postoje.
Program je vedený projektovou metodou a metodou práce v terénu. V první části se žáci seznamují s vybraným tématem, rozdělují se do pracovních týmů a přijímají různé role, ve kterých po dobu programu vystupují (např. fotograf, kartograf, matematik). V druhé části pracují v terénu okolí školy, sbírají různými metodami data, která poté zpracovávají elektronicky či výtvarně a vzájemně si je prezentují. Program může být zaměřen na jedno z následujících deseti témat: Kvalita ovzduší, Nakládání s odpady, Využití prostoru, Rekreační funkce, Potravinové zdroje, Zdroje vody, Funkce zeleně, Biologičtí škůdci, Bariéry v prostředí, Kulturní paměť.
Obsah vzhledem k RVP G: VO – MJA, ČP, ČS, ČSP, ČZ, UK (VO), IIKT; PT – EV, OSV, VMEGS
Obsah vzhledem k RVP SOV: VO – PřV, SpV, MV, EstetV, VZ, VIKT; PT – ČŽP, ČSP, ODS, IKT
Délka programu: 330 min (6 vyučovacích hodin)
Cena: 100 Kč
Věková skupina: 1. – 2. ročník SŠ/G, vyšší ročníky víceletých gymnázií
Kdy program probíhá: celoročně
Kde program probíhá: školní učebna + terén okolí školy, která sídlí na Praze 3
Životní prostředí Prahy 4
Záměr programu: Žáci se prostřednictvím vybraného environmentálního tématu seznámí s městskou částí, ve které se nachází jejich škola, rozvinou výzkumné dovednosti a upevní občanské postoje.
Program je vedený projektovou metodou a metodou práce v terénu. V první části se žáci seznamují s vybraným tématem, rozdělují se do pracovních týmů a přijímají různé role, ve kterých po dobu programu vystupují (např. fotograf, kartograf, matematik). V druhé části pracují v terénu okolí školy, sbírají různými metodami data, která poté zpracovávají elektronicky či výtvarně a vzájemně si je prezentují. Program může být zaměřen na jedno z následujících deseti témat: Kvalita ovzduší, Nakládání s odpady, Využití prostoru, Rekreační funkce, Potravinové zdroje, Zdroje vody, Funkce zeleně, Biologičtí škůdci, Bariéry v prostředí, Kulturní paměť.
Obsah vzhledem k RVP G: VO – MJA, ČP, ČS, ČSP, ČZ, UK (VO), IIKT; PT – EV, OSV, VMEGS
Obsah vzhledem k RVP SOV: VO – PřV, SpV, MV, EstetV, VZ, VIKT; PT – ČŽP, ČSP, ODS, IKT
Délka programu: 330 min (6 vyučovacích hodin)
Cena: 100 Kč
Věková skupina: 1. – 2. ročník SŠ/G, vyšší ročníky víceletých gymnázií
Kdy program probíhá: celoročně
Kde program probíhá: školní učebna + terén okolí školy, která sídlí na Praze 4
Životní prostředí Prahy 12
Záměr programu: Žáci se prostřednictvím vybraného environmentálního tématu seznámí s městskou částí, ve které se nachází jejich škola, rozvinou výzkumné dovednosti a upevní občanské postoje.
Program je vedený projektovou metodou a metodou práce v terénu. V první části se žáci seznamují s vybraným tématem, rozdělují se do pracovních týmů a přijímají různé role, ve kterých po dobu programu vystupují (např. fotograf, kartograf, matematik). V druhé části pracují v terénu okolí školy, sbírají různými metodami data, která poté zpracovávají elektronicky či výtvarně a vzájemně si je prezentují. Program může být zaměřen na jedno z následujících deseti témat: Kvalita ovzduší, Nakládání s odpady, Využití prostoru, Rekreační funkce, Potravinové zdroje, Zdroje vody, Funkce zeleně, Biologičtí škůdci, Bariéry v prostředí, Kulturní paměť.
Obsah vzhledem k RVP G: VO – MJA, ČP, ČS, ČSP, ČZ, UK (VO), IIKT; PT – EV, OSV, VMEGS
Obsah vzhledem k RVP SOV: VO – PřV, SpV, MV, EstetV, VZ, VIKT; PT – ČŽP, ČSP, ODS, IKT
Délka programu: 330 min (6 vyučovacích hodin)
Cena: 100 Kč
Věková skupina: 1. – 2. ročník SŠ/G, vyšší ročníky víceletých gymnázií
Kdy program probíhá: celoročně
Kde program probíhá: školní učebna + terén okolí školy, která sídlí na Praze 12 (MČ Praha 12 a MČ Praha – Libuš)