Termíny bio a eko pronikají intenzivně i do světa kosmetiky a drogistického zboží, zájem o šetrné výrobky tohoto druhu stoupá. Přednostmi tohoto zboží je vysoká kvalita produktů, péče přírodní cestou (nepoužívání parabenů, fenoxyethanolu, emulgátorů, silikonů, syntetických barviv a parfémů a živočišných složek, které by znamenaly zabití zvířete), zdraví a šetrnost výrobků k pokožce. Prosazuje se citlivý přístup při zpracování (např. aktivní podpora ekologického zemědělství, zákaz používání GMO, transparentní výrobní postupy), smysluplná filozofie značek a rovněž pravdivé informování spotřebitelů. Je také kladen důraz na používání obalových materiálů a jejich ekologickou likvidaci.

Zákony ovšem termíny přírodní či bio / eko kosmetika neznají a výrobce může takto označit i ty výrobky, ve kterých se vyskytují dohromady výtažky přírodní i látky syntetické. Ostražitost ze strany spotřebitele je namístě.

Při výběru kontrolované přírodní kosmetiky vám pomohou tzv. certifikační značky. Zde jsou některé nejznámnější z nich:

Česká certifikační značka přírodní kosmetiky. Takto označená kosmetika neobsahuje syntetické a aromatické látky, ropné produkty, syntetické konzervanty a barviva, jako i živočišné produkty a GMO suroviny.


Značka CPK bio zaručuje, že 20 % obsahu představují složky pocházející z ekologického zemědělství.

Mezinárodně uznávaná ochranná známka BDIH je udělována institutem Ecocontrol (sídlícím v Německu) přírodním kosmetickým produktům splňujícím přísná kritéria.
Francouzská společnost Ecocert se zabývá certifikací výrobků přírodního původu. Vedle kosmetiky se s logem ECOCERT můžeme setkat např. na čistících prostředcích, nátěrových hmotách apod. Více na webu společnosti Ecocert.

Co je a proč sledovat INCI?

INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients) znamená složení, které je na obalu výrobku uvedeno jednotným názvoslovím. Povinnost označovat výrobky prioritně tímto způsobem je zakotvena rovněž v české legislativě (vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 26/2001 Sb.). Podle názvu látky můžete dohledat její vlastnosti, v čem nám může prospět a v čem případně naopak uškodit. INCI je také dobrým vodítkem, když chceme znát alespoň přibližný poměr jednotlivých složek v přípravku. Platí, že největší část obsahu tvoří látka, která je uvedena na prvním místě.

(zdroj: http://biospotrebitel.cz)

Testování na zvířatech

Smyslem testování kosmetických přípravků na zvířatech (nebo jednotlivých složek výrobků) je prověřit, nakolik jsou tyto přípravky bezpečné pro lidské zdraví (např. Hypoalergenní). Proti tomuto postupu, přímo ohržujícímu život zvířat, se zvedla vlna nevole na straně spotřebitelů, díky které již dnes většina výrobců kosmetických produktů deklaruje netestování na zvířatech. V řadě zemí je testování na zvářatech zakázáno, včetně EU.

Je důležité si připomenout, že se značkami odkazující na šetrnost vůči zvířatům se můžeme setkat i na konvenční kosmetice, a naopak certifikovaná přírodní kosmetika tyto symboly nepoužívá, protože zákaz testování je ve většine certifikátů přírodní kosmetiky již začleněn.

Logo Humane Cosmetic Standard (králíček) – výrobek ani jeho složky nejsou testovány na zvířatech. Uděluje se kosmetickým a drogistickým výrobkům.

Více informací například:

Domácí přírodní kosmetika

Přírodní péče o zevnějšek je často možná s neporovnatelně nižšími náklady, ovšem stejně účinně, díky domácí kosmetice. Objevujte kouzlo květů a listů. Vyrobte si doma vlastní parfém, tělové mléko, šampon z kopřiv, mast z měsíčku nebo okurkovou masku.  Potraviny vybírejte pečlivě, kůže je velmi citlivý orgán. A nezapomeňte respektovat základní pravidlo – z přírody nesbírejte nic, co neznáte.

Nápady na přírodní kosmetické recepty najdete např. v pořadu Herbář České televize.

Mgr. Barbora Týcová