2. stupeň ZŠ: kombinované programy

Klíněnka jírovcová a praktická ochrana jírovců

Obsah vzhledem k RVP ZV: ČJL, ČZ, ČP, ČSP, EV, OSV, VMEGS

Věková skupina: 6. – 9. ročník ZŠ

Doba trvání: 2 vyučovací hodiny / 3 vyučovací hodiny / 4-5 vyučovacích hodin v případě práce v terénu

Cena:  50 / 60 / 70 Kč

Kdy program probíhá: celoročně v případě 2 a 3 vyučovacích hodin, září – listopad v případě práce v terénu

Kde program probíhá: školní učebna + školní pozemek/ okolí školy/ vnitrobloky na Praze 2 či Praze 3

Cíl: Žáci na příkladu klíněnky jírovcové porozumí problematice invazivních druhů a nabyté znalosti přímo využijí při sběru listí jírovců v terénu.

Anotace: První část programu se věnuje jírovci maďalu, jeho stavbě, výskytu a užitku pro lidi a životní prostředí. Další část programu se zaměřuje na klíněnku jírovcovou, důsledky jejího parazitování na jírovcích, její původní výskyt, zavlečení do Evropy a rozšíření do Česka. Tématem třetí části jsou různé možnosti ochrany jírovců. V delší verzi programu žáci navíc prostřednictvím simulační hry porozumí životnímu cyklu klíněnky a vyhodnotí, jak účinná je metoda sběru napadeného listí. V případě zájmu pokračuje program praktickou ochranou jírovců, kde si žáci vyzkoušejí hrabání listí jírovců a pytlování, čímž se zapojí do dlouhodobého projektu Ekocentra Koniklec.


Životní prostředí Prahy 2

Obsah vzhledem k RVP ZV: MJA, ČZ, ČP, ČS, ČSP, IKT, VV, EV, OSV, VMEGS, VDO

Délka programu: 330 min (6 vyučovacích hodin)

Cena: 80 Kč

Věková skupina: 6. – 9. ročník ZŠ

Kdy program probíhá: celoročně

Kde program probíhá: školní učebna + terén okolí školy, která sídlí na Praze 2

Cíl: Žáci se prostřednictvím vybraného environmentálního tématu seznámí s městskou částí, ve které se nachází jejich škola, rozvinou výzkumné dovednosti a upevní občanské postoje.

Anotace: Program je vedený projektovou metodou a metodou práce v terénu. V první části se žáci seznamují s vybraným tématem, rozdělují se do pracovních týmů a přijímají různé role, ve kterých po dobu programu vystupují (např. fotograf, kartograf, matematik). V druhé části pracují v terénu okolí školy, sbírají různými metodami data, která poté zpracovávají elektronicky či výtvarně a vzájemně si je prezentují. Program může být zaměřen na jedno z následujících deseti témat: Kvalita ovzduší, Nakládání s odpady, Využití prostoru, Rekreační funkce, Potravinové zdroje, Zdroje vody, Funkce zeleně, Biologičtí škůdci, Bariéry v prostředí, Kulturní paměť.


Životní prostředí Prahy 3

Obsah vzhledem k RVP ZV: MJA, ČZ, ČP, ČS, ČSP, IKT, VV, EV, OSV, VMEGS, VDO

Délka programu: 330 min (6 vyučovacích hodin)

Cena: 80 Kč

Věková skupina: 6. – 9. ročník ZŠ

Kdy program probíhá: celoročně

Kde program probíhá: školní učebna + terén okolí školy, která sídlí na Praze 3

Cíl: Žáci se prostřednictvím vybraného environmentálního tématu seznámí s městskou částí, ve které se nachází jejich škola, rozvinou výzkumné dovednosti a upevní občanské postoje.

Anotace: Program je vedený projektovou metodou a metodou práce v terénu. V první části se žáci seznamují s vybraným tématem, rozdělují se do pracovních týmů a přijímají různé role, ve kterých po dobu programu vystupují (např. fotograf, kartograf, matematik). V druhé části pracují v terénu okolí školy, sbírají různými metodami data, která poté zpracovávají elektronicky či výtvarně a vzájemně si je prezentují. Program může být zaměřen na jedno z následujících deseti témat: Kvalita ovzduší, Nakládání s odpady, Využití prostoru, Rekreační funkce, Potravinové zdroje, Zdroje vody, Funkce zeleně, Biologičtí škůdci, Bariéry v prostředí, Kulturní paměť.


Životní prostředí Prahy 4

Obsah vzhledem k RVP ZV: MJA, ČZ, ČP, ČS, ČSP, IKT, VV, EV, OSV, VMEGS, VDO

Délka programu: 330 min (6 vyučovacích hodin)

Cena: 80 Kč

Věková skupina: 6. – 9. ročník ZŠ

Kdy program probíhá: celoročně

Kde program probíhá: školní učebna + terén okolí školy, která sídlí na Praze 4

Cíl: Žáci se prostřednictvím vybraného environmentálního tématu seznámí s městskou částí, ve které se nachází jejich škola, rozvinou výzkumné dovednosti a upevní občanské postoje.

Anotace: Program je vedený projektovou metodou a metodou práce v terénu. V první části se žáci seznamují s vybraným tématem, rozdělují se do pracovních týmů a přijímají různé role, ve kterých po dobu programu vystupují (např. fotograf, kartograf, matematik). V druhé části pracují v terénu okolí školy, sbírají různými metodami data, která poté zpracovávají elektronicky či výtvarně a vzájemně si je prezentují. Program může být zaměřen na jedno z následujících deseti témat: Kvalita ovzduší, Nakládání s odpady, Využití prostoru, Rekreační funkce, Potravinové zdroje, Zdroje vody, Funkce zeleně, Biologičtí škůdci, Bariéry v prostředí, Kulturní paměť.


Životní prostředí Prahy 12

Obsah vzhledem k RVP ZV: MJA, ČZ, ČP, ČS, ČSP, IKT, VV, EV, OSV, VMEGS, VDO

Délka programu: 330 min (6 vyučovacích hodin)

Cena: 80 Kč

Věková skupina: 6. – 9. ročník ZŠ

Kdy program probíhá: celoročně

Kde program probíhá: školní učebna + terén okolí školy, která sídlí na Praze 12 (MČ Praha 12 a MČ Praha – Libuš)

Cíl: Žáci se prostřednictvím vybraného environmentálního tématu seznámí s městskou částí, ve které se nachází jejich škola, rozvinou výzkumné dovednosti a upevní občanské postoje.

Anotace: Program je vedený projektovou metodou a metodou práce v terénu. V první části se žáci seznamují s vybraným tématem, rozdělují se do pracovních týmů a přijímají různé role, ve kterých po dobu programu vystupují (např. fotograf, kartograf, matematik). V druhé části pracují v terénu okolí školy, sbírají různými metodami data, která poté zpracovávají elektronicky či výtvarně a vzájemně si je prezentují. Program může být zaměřen na jedno z následujících deseti témat: Kvalita ovzduší, Nakládání s odpady, Využití prostoru, Rekreační funkce, Potravinové zdroje, Zdroje vody, Funkce zeleně, Biologičtí škůdci, Bariéry v prostředí, Kulturní paměť.


Seznam použitých zkratek:

RVP ZV – Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání

ČJL – Český jazyk a literatura

ČP – Člověk a příroda

ČS – Člověk a společnost

ČSP – Člověk a svět práce

ČZ – Člověk a zdraví

DV – Dramatická výchova

EV – Environmentální výchova

IKT – Informační a komunikační technologie

MJA – Matematika a její aplikace

OSV – Osobnostní a sociální výchova

VDO – Výchova demokratického občana

VMEGS – Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

VV – Výtvarná výchova


Poslední aktualizace: 29. 1. 2018